Friday 24 May 2013

Maafkan aku ibu & ayah

luahan hati tini at 1:23 pm
assalamualaikum

Hai semua ! Apa khabaq ? Sihat ? Hahaha bnyak plk soalan yg ditanya . Menyampah sudah ! Dekat sini aku dengan bangganya nk hbaq aku cuti sekolah 2 minggu . Uihh mna bnyak hari pon . Sikit ja . So jngan jelous tau sbb semua bdk sekolah dah start cuti . Ahahaa . Disebabkn dh start cuti mknanya exam mid year pon dh tamat . Dengan senang hatinya aku nk bagitau susah sngat soalannya . Sukar untuk aku jawap . Aku dpat rasa satu subjek pon aku xdpat A . Ya Allah mcmna nie . 

Ha'a main2 lagi dlam klas . Cikgu ajak tidoq dlam klas . Sembang sana sini . Langsung tak hiraukn ckgu kt depan yg terkeluaq anak tekak dok terang pasai pelajaran . Terok sngat sikap aku . Aku sedaq kesalahan aku . Mesti mk & ayah sedih bla result aku terok . Maafkan aku . Haa .. nk tau tak aku da buat sajak . Jom hayati !

Sajak Buat Ibu & Ayah .

Maafkan aku ibu & ayah 
Aku tahu apa yg mereka inginkan 
Inginkan kejayaan anak2
Melihat anak2 ke Menara Gading 
Itulah yg ibu & ayah mahukan 

Maafkan aku ibu & ayah 
Mereka menghantarku kesekolah untuk menimba ilmu
Penat lelah bekerja mencari rezeki 
Untuk membesarkan ku menjadi insan berguna 
Tetapi aku menjadi sebaliknya 

Maafkan aku ibu & ayah 
Kadang-kala aku rasa niatku tidak betol ke sekolah
Cikgu mengajar dihadapan aku bermain-main di belakang
Bersembang , bergurau senda tanpa had
Ketawa tanpa berasa hormat pada guru 

Maafkan aku ibu & ayah 
Aku pernah terjebak dengan permainan cinta 
Cinta yg hanya merosakkan hidup
Aku terlalu ikutkan hati sehingga lupa siapa sebenarnya aku
Lupa tanggungjawab sebenar aku sebagai seorang anak & pelajar

Maafkan aku ibu & ayah 
Aku tidak mengikut perintah Allah 
Lambat menunaikan solat dan kadang-kala leka dengan permainan dunia 
Leka sehingga kewajipan yg harus dikerjakan oleh orang islam ditinggalkan .
Asyik dengan kehidupan yg hanya pinjaman dan sementara 

Maafkan aku ibu & ayah
Aku salah mendidik diri sendiri 
Aku takut keputusan peperiksaanku menghampakan mereka 
Apa sebenar matlamatku
Pergi untuk bersuka ria 
Pergi untuk bercinta 
Atau pergi untuk berjaya ?

Maafkan aku ibu & ayah
Aku mempunya cita-cita yg tinggi 
Impian ku untuk menjadi seorang doktor 
Adakah dengan sikap ku sebegini akan membuatku berjaya 
Aku tahu semestinya tidak tanpa usaha .

Maafkan aku ibu & ayah 
Siang malam berdoa untuk kejayaan anak2
Menangis memohon dengan penuh kusyuk semata-mata demi anak
Tetapi apa yg anak balas untuk ibubapa 
Keputusan peperiksaan yg teruk sehingga mampu menjatuhkan air mata ibu & ayah
Air mata kesedihan atas kegaagalan anaknya .
Tetapi mereka insan yg tabah 
Sembunyikan kesedihan yg ada dengan satu ukiran senyuman tanda bangga dengan usaha anak 
Maafkan aku ibu & ayah 

Karya : nurfatiniruslan 
Tak dk ciplak2 tau . Hasil tulisan sendiri . :)

0 pujian buat saya:

Animated  Sparkly Love Heart
 

ORDINARY PERSON Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos