Monday 13 November 2017

Siapa kau ?

luahan hati tini at 12:14 am

Kau punya impian yang menggunung,
Kau punya keyakinan yang tinggi,
Kau mampu mengarah itu dan ini,
Kau perlakukan diri sendiri umpama ketua,
Tapi ingat ....
Kau hanya manusia biasa,
Kau bukan Tuhan,
Kau boleh menilai orang lain,
Tapi kau dinilai oleh Allah,
Begitu juga aku .

Saat Allah hadirkan kau, aku bahagia . Punya seseorang yang sama perjalanan dalam pelajaran . Tapi mengapa bahagia itu aku rasakan sementara . Semakin aku mengenali kau , semakin aku tidak faham kelakuan kau . Kadang kau nampak sangat merendah diri , percakapan sangat lembut, langkah yang nampak ayu dengan pakaian kau yang cukup tutup sempurna berbanding aku . Tapi mengapa aku merasakan sesuatu yang tersembunyi disebalik niqabmu . Layakkah aku menilai ? Aku manusia sudah pasti penilaianku tidak bermakna . Tapi oleh kerana aku manusia biasa , hati mula mengatakan sesuatu yang tidak baik . Aku mula tidak selesa dilayan seperti itu oleh seorang yang pada mulanya aku lihat sangat baik orangnya . Mengapa aku seorang yang diperlakukan begitu ? Terok sangatkah tugas yang aku lakukan pada mata kau ? Antara kau dan aku terlalu jauh sangatkah jarak ? Adakah kau sentiasa merasa diri kau di atas . Aku tidak suka mengarah dan aku sangat tidak suka di arah itu dan ini . I'm not your robot yang diset untuk ikut arahan itu dan ini . Aku manusia , aku pon punya pilihan , aku punya keputusan dan aku punya cadangan . Siapa aku di mata kau sehingga aku rasa seperti lembu dicucuk hidung yang mendengar arahan kau tanpa banyak kata . Maaf aku punya limitnya untuk terus bersabar . Aku tidak bercakap hadapan kau kerana aku masih sabar dan aku jauh kan diri daripada marah . Kerana andai aku marah ketika itu emosi menguasai akal dan aku tidak mahu hubungan "kawan" itu terjejas. Aku masih tercari dan terfikir kenapa seperti ada api cemburu dan iri hati pada aku sedangkan kau lebih baik dari aku , kau lebih genius orangnya daripada aku. If you are not satisfied with me just say it . When i ask you , just say the truth .

Kadang Allah datangkan sesuatu dan kita merungut,
Kadang kita minta sesuatu tapi tidak Allah kabulkan,
Kenapa ?
Kerana Allah lebih tahu sesuatu yang baik untuk hambanya .

Aku perlukan kekuatan untuk berdepan dengan orang seperti kau . Jujur aku cakap belum pernah lagi aku jumpa dengan manusia seperti kau sebelum ni . Kerja yang aku lakukan seperti tak terkesan untuk kau . Penat kau nak aku faham, penat aku ? kau kena faham juga . Seolah-olah aku tidak berfungsi dalam kumpulan itu . Satu pesanku untuk kau . Kau tak selalunya berada di atas . Aku pikir kau lebih tahu tentang itu . Aku sangat tertekan dengan kerja kumpulan . Aku bahagia andai kerja individu kerana waktu lakukan kerja individu aku seperti berada dalam duniaku sendiri . Tiada siapa yang mengarah, tiada siapa yang menilai kerja aku melainkan pensyarah , tiada siapa akan tolak cadangan dan aku berhak buat keputusan sendiri kerana aku adalah aku ketika itu . Kerana Allah gerakkan hati,akal,dan seluruh anggota badanku untuk membuat kerja ketika itu tanpa gangguan dari sesiapa . Kerja aku , hasil aku dan kau siapa untuk menilai . Kalau berkumpulan buat cara berkumpulan tak payah nak ugut itu ini nak bagitau lecturer kata ahli kumpulan tak buat keja . That to much okay .

Perjalanan hidup itu panjang,
Ada permulaan dan ada penghujung,
Jangan hidup seperti lalang,
Di dunia ini hiduplah berkasih sayang.

Keyakinan kau terlalu tinggi,
Hingga kau lupa diri,
Maka kau perlu jaga hati,
Beringatlah sebelum kau mati.

#pesananuntukdirisendiri


0 pujian buat saya:

Animated  Sparkly Love Heart
 

ORDINARY PERSON Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos