Wednesday 1 November 2017

Gerak Hati

luahan hati tini at 12:51 pm

Aku tak mampu menguasai negara,
Apatah lagi menawan dunia,
Tapi Aku mampu menguasai diri sendiri,
Kerna gerak hati ini menjadikan Aku berani .

Andai sampai masanya Allah gerakkan hati ini untuk berani . Terkadang sering sekali merasa berdebar , gemuruh , takut dan tak yakin akan diri sendiri . Tapi hari ini , gerakkan hati aku untuk tampil ke depan menyampaikan sesuatu maklumat atau cerita yang ingin aku kongsikan kepada  rakan kuliah . Walaupun nampak pada mulanya sangat takut , gementar namun ak beranikan diri tampil ke depan . Tangan menggeletar saat mikrofon ku pegang . Apa bakal terjadi ? video yang aku tonton hanya berdurasi 6 minit lebih berbanding rakan yang lain berkongsi cerita tentang video yg berdurasi lebih kurang 30 minit . Soalan demi soalan yang pensyarah tanya sehingga aku yakinkan beliau bahawa video itu memang aku tonton dan apa yang aku kongsikan adalah betul dan fakta daripada apa yang aku dengar dan lihat . Kemudian nampak mukanya seperti terima dan tidak terima dengan pandangan ku . Perasaan lega itu lahir dalam diri selepas selesai tugasku di hadapan kuliah . Kuliah diteruskan dengan kumpulan seterusnya . Kemudia selepas selesai kumpulan itu menyampaikan cerita dan maklumat . Pensyarah membuat sedikit kesimpulan . Pada ketika itu berdebar rasa takut akan markah yang bakal aku dan ahli kumpulan dapat . Memang aku tidak tahu markahnya tetapi ada pensyarah selitkan . Katanya " kamu tonton video yang macam mana pon apa yang saya nak lihat ialah sinopsis dan kesimpulan yang kamu dapat dari video tersebut . tak kesahlah walau video yang kamu tonton tu hanya laa 6 minit tp kamu faham dan kamu boleh bagi konklusi kiranya okay dan apa yang kamu sampaikan itu adalah topik yang kita bincangkan harini" . Hati masih lagi tertanya adakah apa yang aku sampaikan tadi memuaskan hatinya ? Aku tak tahu tapi aku harapkan markah untuk kumpulan ku adalah baik .

Selepas selesai kelas aku terfikir , berani itu perlu untuk berjaya . Langkah yang aku ambil tadi merupakan perubahan besar untuk diriku . Andai dulu terasa malu untuk ke depan . Terasa nak sembunyikan diri di belakang . Usaha mencari maklumat tapi takut untuk kongsikan . Hari ini aku sedar aku perlu berubah melangkah ke hadapan bukan ke belakang iaitu berlindung di sebalik kejayaan org lain di hadapan aku . Semoga aku lebih yakin dan berani selepas ini . Terima kasih Allah kerana menggerakkan hati ini untuk berubah . Target kau hanya kau dan Allah yang tahu . Jadi untuk capainya usaha dan mohon pada Allah kerana apa yang terjadi adalah ketentutan dariNya .

Andai aku lelah ditengah jalan , pimpinlah aku ,
Andai aku putus asa dengan langkahku , kembalikan semangatku,
Andai aku leka dengan dunia , sedarkan aku ,
Kerana aku manusia biasa , perlukan petunjukMu .


0 pujian buat saya:

Animated  Sparkly Love Heart
 

ORDINARY PERSON Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos