Saturday 18 November 2017

Dosa

luahan hati tini at 9:27 pm

Aku! Kau! tak pernah lari dari buat dosa,
Saat nafsu menguasai diri,
Aku sedang terleka dengan duniawi,
Saat Aku sedar dari mimpi,
Baru Aku tahu realiti tak seindah fantasi.

Dosa yang dulu aku tinggal. Dosa yang dulu aku janji untuk tidak ulangi. Dosa yang dulu aku bersujud memohon taubat dari Ilahi. Kini, aku ulanginya lagi. Hati terasa terusik dengan dosa yang menggunung tinggi. Aku sedar itu dosa namun aku butakan hati. Aku mencari redha Ilahi setelah aku menyesal akan perbuatan sendiri. Masih layakkan aku memohon simpati dari Pencipta yang hakiki. Dari mana datangnya gembira kalau bukan dari Allah ? Dari mana datangnya sedih kalau bukan dengan izinNya ? Dari mana manusia dinilai kalau bukan dari hati dan akhlaknya. Maka aku perlu hidayahMu untuk mencari jalan yang lurus yang selamanya aku berada di landasan yang salah . Mengikut nafsu daripada memikirkan samada itu benar atau tidak. Aku menyesal akan khilafku. Mencari dosa yang aku sendiri tahu itu laranganmu. Perintahmu aku turuti, solat aku lakukan , puasa aku kerjakan namun hatiku kadang terasa tak tenang . Rasa yang seperti mengganggu fikiranku . Adakah aku masih dengan dosaku ? Ampunkan aku wahai Tuhanku .

Saat terbayang wajah mak, wajah ayah, aku terasa pilu . Aku rindu akan senyuman mereka . Aku terdengar pesanan mereka . Hantarkan aku ke sini untuk menimba ilmu tapi niatku tersasar jauh . Menggunakan peluang yang ada untuk sesuatu yang tidak bagus . Kerja diberi aku tangguh . Midterm exam aku failed . Perasaan mak ayah ketika itu aku tahu kecewa dengan sikap aku . Malas itu penemanku . Lupa tujuan utama ku . Takkan aku siakan 4 tahun ku di sini menuntut ilmu . Maka Allah bantulah aku . Mencari jalan kembali lurus tak berliku . Kekuatan itu aku perlu untuk masa depanku dan kebahagiaan ibubapa ku . Izinkan aku Tuhan . Merasa indahnya menuntut ilmu atas landasan Mu . Kerna aku tahu untuk bahagia itu mesti usaha dahulu . Dengan izinmu aku mengharap kejayaan yang satu .

0 pujian buat saya:

Animated  Sparkly Love Heart
 

ORDINARY PERSON Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos