Sunday 24 September 2017

KAU DAN AKU

luahan hati tini at 4:20 pm


Indah khabar dari rupa
Indah wajah ciptaan Yang Esa
Indah bahasa bila berbicara
Indah syurga rebutan manusia 

Kau dan Aku berada di bumi yang sama . Menghirup udara, melihat keindahan alam , mengembara mencari ilmu , kadang kita terserempak namun tidak kenal satu sama lain , kadang kau dan aku saling berhadapan namun tak terasa untuk bertegur . Setiap pertemuan dan perpisahan itu diatur namun kita tidak sedar akan aturan Tuhan . Saat aku sibuk melihat jauh ciptaan Allah yang lain aku tidak sedar kau didepan mata . Saat mata ini leka akan kacaknya ciptaan Allah , aku terleka dengan dunia . Saat mata tertancap pada satu wajah hati mulai terpaut suka . Namun benarkan yang aku lihat itu untukku? Benarkah yang mencuri perhatian aku itu jodohku ? Benarkan andai aku katakan ini cintaku ? Tapi mengapa aku tidak dipandangnya ? Mengapa aku tidak ditegurnya ? Mengapa aku seperti tidak wujud di hadapannya ? Aku mula sukakannya secara diam-diam . Teringin sekali mengenalinya dengan dekat . Siapa aku untuk dia ? 

Setiap hari ingin saja aku melihatnya . Mata tercari akan kehadirannya . Dimana dia ? Tak datang ka harini ? Langsung tidakku lihat wajahnya . Sihatkah dia ? Hati mulai tidak keruan memikirkan si dia . Namun langkahku terhenti , tubuhku terasa keras , mataku tertancap pada dua susuk tubuh . Siapa mereka ? Kenapa begitu mesra ? Mengapa berpegangan tangan dan kenapa hati ini sakit melihat mereka ? Subhanallah aku mula sedar lelaki yang menjadi perhatianku selama ini rupanya jodoh orang lain . Lelaki yang selama ini buat aku rasa tersenyum seorang rupanya sudah berpunya . Lelaki yang selama ini aku sangka mampu buat aku tak tidur lena rupanya kekasih orang . Sakitnya hati ini saat itu hanya Tuhan yang tahu . Bodohnya diri ini terkejarkan seseorang yang bukan untukku . Rupanya yang aku suka selama ini adalah suami orang . Mashaallah sebegitu sekali pengakhirannya . Walaupun hanya aku yang sukakan dia dalam diam namun sakit itu terasa disaat lelaki yang aku dambakan untuk menjadi jodohku rupanya milik orang lain . Mengapa ?

Aku mula tertanya kenapa tiada seorang lelaki yang menegurku atau berkenalan dengan ku lebih dari seorang kawan . Mula mempersoalkan perkara itu diusia muda . Melihat kawan-kawan yang lain bahagia bersama teman lelaki namun aku masih seorang . Cemburu melihat orang lain keluar bersama teman lelaki mereka tapi aku ? Tak mengapa mungkin belum sampai masanya . Aku diusia ini untuk mencari ilmu bukan mencari jodoh . Tapi hati mula terasa sesuatu . Apa yang Allah sembunyikan untukku ? Jodohku dimana ? Mungkin masih awal untukku memikirkannya . 

Kau . Kau lah jodoh aku . Tapi siapakah kau ? Dimana kau sekarang ? Kita pernah bersua atau tidak? Siapa ? Dimana ? Bagaimana ? Semua tentang kau aku tidak tahu . Tapi aku yakin kau jodoh yang Allah aturkan untukku . Tak tahu kenapa namun terasa Allah jagakan aku untuk kau kerna itu aku belum pernah bercinta dengan mana-mana lelaki sebelum ini . Gilakah aku sekiranya membayangkan kau jodohku sedangkan wajah dan personaliti mu belum ku tahu . Kau dan aku kadang bertemu namun tidak terasa kehadiran itu . Kau yang aku tunggu walau aku tak tahu siapa kau itu . Kau yang ditakdirkan untukku datanglah bila tiba masanya nanti . Buktikan padaku kau aturan Allah buatku . Sekarang bukan lagi waktuku untuk bercinta kerna aku masih muda dan aku punya tanggungjawab yang besar untuk ibu dan ayah . Allah jagakan hati ini untuk jodoh yang telah diaturkan . Namun andai jodohku bukan di dunia temukan aku dengan dia di akhirat kelak . Kerna aku tidak tahu dunia yang aku duduki sekarang bila pengakhirannya . 

Siang dan malam silih berganti
Bulan dan bintang di malam hari 
Kau akan datang suatu hari nanti 
Kerna kau dan aku aturan Ilahi 

0 pujian buat saya:

Animated  Sparkly Love Heart
 

ORDINARY PERSON Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos